print.php?par_id=155&link_id=955

Fakta

Kontakt:
Guldsmedebranchens sekretariat
Tlf +45 4583 5211
email: info@guldsmed.dk

Forbrugersager - sørg for dokumentation

Branchen har mellem 50 og 60 forbrugerklager ved Forbrugerklagenævnet om året. Det er ikke mange, men når det sker for den enkelte forretning, fylder sådan en klage alt for meget. Skaber irritation, frustration og belaster psykisk. 

En forbruger kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis varen koster 800 kroner og derover. Forbrugerens omkostning ved at tabe sagen er kun 160 kroner, mens det koster butikken 8.300 kroner plus omkostninger til kunden. Forliges sagen i Forbrugerklagenævnet er beløbet det halve.

Flere afgørelser i Forbrugerklagenævnet tager afsæt i, at nævnet ikke mener, at butikken har informeret kunden om dette og hint – og kunden har selvfølgelig aldrig modtaget information om, at fx et ur med sten i kransen er sart.

Uden at afstedkomme det helt store bureaukrati er det derfor hensigtsmæssigt på den ene eller anden måde at stemple eller få skrevet på bonen, at information er givet, når en vare koster 800 kroner eller derover. De forskellige detailhandelssystemer kan alle skrive en passende tekst på bonen – evt. med et felt til afkrydsning.

Sammen med Dansk Erhverv arbejder vi hårdt på at bringe politisk forståelse for den skævvredne retssituation, vi har i dag, så der kan ske en radikal ændring. MEN det er bjergbestigning.