print.php?par_id=178&link_id=1168

Fakta

1. september 2017 trådte de nye regler for prismarkedsføring i kraft.

Samtidig har Forbrugerombudsmandens opdateret retningslinjerne for prismarkedsføring. 

 

Prismarkedsføring

Bliv her klogere på de nye regler, så du kan tilrettelægge din markedsføring korrekt


Med de nye retningslinjer er der mere fokus på erhvervsdrivendes brug af kombinationstilbud, outletpriser, mængderabatter samt kortvarige kampagner -  og kravene er særligt skærpede, når det samme produkt indgår i flere forskellige tilbudsformer 
 
Hvad er nyt? 
Opdateringen af retningslinjerne er ikke omfattende – de væsentligste præciseringer er: 
 
Markedsfører du ofte samme produkt som et tilbud og i kombination med andre produkter, så produktet ikke længere kan siges at have en reel normalpris, kan prismarkedsføringen være vildledende. Dette gælder også, hvis du som erhvervsdrivende vælger kun at markedsføre kortvarige tilbud (f.eks. ”weekendtilbud”, Black Friday” o.l.) på det samme produkt så hyppigt, at en normalpris ikke eller kun sjældent vil kunne forekomme.
 
Varer i outlets må markedsføres til nedsat pris, indtil de er solgt – og du skal kunne dokumentere besparelsen i forhold til den pris, som varen havde, da den var på hylden i din forretning. Sætter du prisen yderligere ned, må du kun markedsføre besparelsen i forhold til varens seneste pris, altså outlet-prisen
 
Du må gerne markedsføre fyrværkeri i kombinationstilbud eller med mængderabat – uden at du behøver overholde de sædvanlige krav til normalprisens varighed. Det gælder dog kun, hvis du også sælger det fyrværkeri, der indgår i kombinations- eller mængderabatten enkeltvis. Dette skyldes, at fyrværkeri kun må sælges i en meget begrænset periode op til nytår.
 
Hvis en mængderabat på en vare, der altid sælges med mængderabat, ind i mellem gøres større, vil det være vildledende fortsat at sammenligne med stykprisen for den pågældende vare. Besparelsen ved den ekstra rabat skal sammenlignes med prisen ved den sædvanlige mængderabat.