print.php?par_id=139&link_id=1167

Fakta

Kontakt:
Guldsmedebranchens sekretariat
Tlf +45 4583 5211
email: info@guldsmed.dk

2017 Brand New Nordic

ntation af vinderen og de øvrige deltagere:

Vinderen Vejrhøj: Janus Aarup

Vinderen af årets Brand New-konkurrence blev Janus Aarup, som vandt for sine Vejrhøj-ure.

Sammen med designer Bo Bonfils omsatte han sit CBS-kandidatspeciale til virkelighed, og så har han i løbet af de seneste par år fået involveret en del familie og venner i sit firma. ”Til at begynde med lavede nogle venner film og foto for mig; i dag står min bror Jeppe for salg og service i Danmark, min mor Gitte styrer bogholderiet, fordi hun er uddannet revisor, jeg produktudvikler og står for brandmarketing, og Fritz Pelzl holder styr på finanserne”, fortalte Janus Aarup.

Selvom det kun tog ham og Bo Bonfils to dage at få et designudkast på plads i 2015, har det taget lang tid at få produktionen op at stå. Via Kickstarter, en platform for ’crowdfunding’ af kreative projekter, var Janus Aarup i stand til at sætte produktionen i gang uden banklån. 470 kunder lagde for 650.000 kroner i forudbestillinger, og de første ure lå klar i maj 2016. I dag har Vejrhøj 60 forhandlere rundt om i verden, og man har valgt at vækste organisk uden eksterne investorer. Urene i den nye kollektion er på 7,25 mm i højden, hvilket er tyndt for træ sat i en kasse af stål.

I begrundelsen for valget af Vejrhøj som vinder af årets Brand New-konkurrencen sagde Brand New-jurydommer Tim Christensen, Spirit Icons, som følger: ”Vi har skullet kåre den mest kommercielle af årets deltagere som vinder. Vi har lyttet til alle deltagernes historier; hvordan de var begyndt, hvor de er i dag, og hvor de ønsker at nå hen – og det blev Janus Aarup, som har formået at transformere sit kandidatspeciale til en business.

Januar Aarup er gennemsyret af initiativ, han har styr på sin produktion, på materialerne og kvaliteten. Valget af vinderen var enstemmigt, og vi tror han vil nå langt med Vejrhøj, også ’worldwide’, hvis han fortsætter, som han har lagt ud”.

Christina Bendix fra Bendix Copenhagen modtog hædrende omtale fra juryen

Guldsmed Christina Bendix var i den unikke situation, at hun havde masser af messe-erfaring, efter at have været sælger hos Marc’Harit i otte år på, men det var først på messen i år at hun har vist eget design i eget navn. ”I første omgang har jeg åbnet egen butik i Hundested Havn, og her på messen har jeg også fået fantastisk positiv respons. Jeg vil udelukkende lave smykker i den bedste kvalitet, og mine smykker produceres i Schweiz, for en målgruppe af kvalitetsbevidste mennesker, der kan betale for det”, fortalte hun.

Bendix Copenhagen byder blandt andet på ’high-end’ ringe, der rask væk koster fra 6.000 kroner og opefter. For eksempel koster ”C_series”-ringene tilsammen 82.000 kroner, men så er de også af 18 karat guld og hvidguld, og fattet med brillanter og Tahiti kulturperler. Til vinter kommer ringene ”Glacier”, og det kan allerede afsløres, at de er noget at se frem til.

De øvrige deltagere var:

Kaya Cadeau Danish Design: Maria Wie Andersen

32-årige Maria Wie Andersen er oprindeligt uddannet sygeplejerske, men har altid været kreativ i sin fritid. ”Efter jeg i ni år har arbejdet på Neonatal-afdelingen på Rigshospitalet, og jeg selv havde fået min datter, måtte jeg indse, at jeg også selv skal udfolde mig kreativt for at lade op. Derfor er jeg netop begyndt på KEAs smykkeprofessionsbachelor-uddannelse”, fortalte hun på messen. Hendes smykker er udformet omkring hædring af mennesker, som har betydning i ens liv – for eksempel dem, der er særligt tapre, dem, der lægger en stor indsats, og dem, som har gjort noget særligt for en. Hjertets sinus-rytme har inspireret de fire linjer, som er udformet af sølv, forgyldt sølv, sort sølv, 14 og 18 karat guld. Ti procent af overskuddet går til velgørenhed; Mødrehjælpen, Malala-fonden, Børns Vilkår og Læger Uden Grænser.

 

Me Mori:Therese Krogh Andresen

Guldsmed Therese Krogh Andresen har set sig begejstret for dødens visuelle symbolik – men i livets optik. Hun har navngivet sit firma Me Mori efter det latinske ”memento mori”; husk, du skal dø – men i modsætning til så mange andre, husker Therese Andresen også ordsprogets anden halvdel, nemlig ”memento vivere”; husk at leve. ”Når folk ser på mine smykker, udbryder de som regel: ’Jamen, de er jo alle døde’. Og ja, kaninerne, kattene og dødningehovederne er alle fremstillet som døde, men pointen er, at nok skal vi alle dø, men vi skal også huske at leve, mens vi gør det. Hvad mine smykker angår, ser folk mest det nuttede ved dem”, fortalte hun over et glas meget turkis-farvet gin. Smykkerne er af blankt eller matteret sølv, sort sølv, rosa guld og læder, æskerne af genbrugspapir, og stilen en skønsom blanding af rock’n’roll med et ’biker twist’.

 

Jewells for a Reason: Karina Mai Hansen

På messen i august præsenterede Karina Mai Hansen sine vedhæng med graverede billeder. Hendes inspirationskilde er tanker om hendes far, der revolutionerede produktionsteknikker for støbning af smykker. ”Jeg har lavet nogle standarder, som jeg er blevet hurtigt til at udføre i hånden, hvilket betyder, at jeg kan tilbyde dem til gode priser. Smykker bliver ikke mere personlige end mine, fordi de er graverede med billeder af ens kære”, fortalte hun. Vedhængene er for eksempel stjerne- eller hjerteformede, ovale eller firkantede, og senest er der også kommet et bladformet vedhæng til, som kan graveres med billeder ud fra enten ’hardcopy’ eller digitalt-fremsendte billeder, tilsendt på for eksempel sms.

 

Caimest: Mallu Linalie Eriksen

For Mallu Linalie Eriksen var messen en positiv oplevelse, som fik sat gang i en masse tanker. ”Mine smykker ledsages faktisk altid af englebilleder med budskaber. Normalt maler jeg englebilleder inspireret af publikums energier, og så følger der også smykker med. At være i det kreative rum engagerer også publikum, og det er en del af mit koncept”, fortalte hun. Smykkerne var af sølv med emalje, forskellige smykkesten og kulturperler, og Mallu Linalie Eriksen viste også læderarmbånd ment til charms.

 

Mermaid Stories: Victoria Weber

Hos Mermaid Stories var stemningen lige så lyserød som de nuttede æsker, som urene sælges i. Victoria Weber kunne berette om interesse i urene og deres tilblivelsesproces. ”Folk har standset, spurgt og kigget, så for mig har det været en god messe. Jeg valgte at deltage i Brand New for at etablere netværk, og for mig har det været en relativt afslappet oplevelse, for vores webshop kører nemlig ret godt. Mermaid Stories’ foreløbig ti forhandlere elsker vores ure, og vi håber at flere vil tage dem ind i deres forretninger”, sagde hun.

 

Jewellery design by Maiken Pade: Maiken Pade

Med et organisk-feminint smykkesprog havde Maiken Pade en messe, der gik over al forventning. ”Vi har fået en rigtig pæn modtagelse af søde forhandlere, og for mit vedkommende vil der komme noget konkret ud af det”, fortalte hun. Maiken Pades smykkestil er kendetegnet ved perlesmykker og en blomsterring af oxideret sølv med diamanter fattet i 14 karat guld. Alt er håndlavet på eget værksted, og ringene får som regel selskab af vedhæng med ferskvandskulturperler og Tahiti kulturperler. ”Lige nu arbejder jeg på en guldkollektion, som jeg forhåbentlig kan have klar før jul, og så skal jeg gerne finde en fem til seks yderligere forhandlere, helst i Jylland”, afsluttede hun.