print.php?par_id=139&link_id=1188

Fakta

Oplev de færdige produkter på New Nordic Jewellery & Watch Show i august. Her vil de studerende også fortælle om, hvordan de har løst udfordringerne med alt fra idé til endelig produkt og kundesalg målrettet ur- og smykkebranchen.

Sølv indenfor standardsortimentet er blevet stillet til rådighed for eleverne af Aktiv Guld.

At least excellent

Unikt samarbejde bryder faglige rammer

Skolerne Københavns Erhvervsakademi (KEA), Urmagerskolen på ZBC Ringsted og Next København har indgået et tværfagligt projekt for urmagere, guldsmede og smykkedesignere under uddannelse. På et stormøde i februar måned fortalte eleverne fra de respektive skoler om deres indledende arbejde på projektet ”At Least Excellent!”.

Tanken er, at samarbejdet skal belyse de forskellige fags styrker. Til statusmødet i februar holdt undervisere fra de tre institutioner hvert et oplæg om, hvad de respektive elevprofiler bidrager med af kunnen, og hvordan de arbejder i det daglige.

Hver af de fem grupper består af en studerende fra urmagerskolen (ZBC Ringsted), guldsmedeskolen (Next København) og designskolen (KEA). Grupperne er rekrutteret blandt de fjerde og sjette semesterstuderende fra KEA, grundforløbselever fra Next København og hovedforløbselever fra ZBC.

Grupperne har fået til opgave at designe og fremstille produkter, der viser tid; der indarbejder trenden for ’magi’; der henvender sig til ’millenials’, og som er salgbare. Grupperne forventes at være selvkørende – hvilket en del allerede demonstrerede, at de var i februar – og til august skal grupperne kunne dokumentere brugen af alle deres faglige kompetencer.

Forventningen er, at eleverne udvikler sig fagligt og personligt gennem projektarbejdet. Som KEA-underviser Anne Mette Kildegaard Larsen sagde: ”De faglige kvalifikationer er alt det, som I bliver undervist i på en skole, og som man får karakter for, men det her tværfaglige projekt går også ud på, at I skal erhverve jer erfaring i meningsdannelse, handlings-, forandrings- og relationskompetencer”.

Generelt var de fem grupper nået langt. De havde internt fået afklaret forventninger og fundament – en del af dem havde allerede lavet målgruppe-interviews, så de kunne danne sig ’point-of-views’ og ’personaer’ til deres projekter – og de fleste grupper var godt i gang med deres trendresearch, materialeovervejelser, skitseringer af forslag og tanker omkring vejledende udsalgspriser.